Υπάρχουν επανειλημμένες αναφορές ότι το σύστημα GPS διακόπτεται στη Βαλτική Θάλασσα και στα σύνορα της Φινλανδίας και των χωρών της Βαλτικής με τη Ρωσία. Δυτικοί πολιτικοί μιλούν για «υβριδική επίθεση» από τη Ρωσία και απειλή για την εναέρια κυκλοφορία των πολιτών. Υπάρχει κάτι
σε αυτό;
από το Anti-Spiegel
8 Μαΐου 2024
Τα μέσα ενημέρωσης στη Βαλτική και τη Φινλανδία μεταδίδουν δραματικές αναφορές για διακοπές του συστήματος GPS στα σύνορα με τη Ρωσία και πάνω από τη Βαλτική Θάλασσα. Γίνεται λόγος για «υβριδική επίθεση» από τη Ρωσία και απειλή για την εναέρια κυκλοφορία των πολιτών.
Τα δημοσιεύματα στα γερμανικά μέσα ενημέρωσης ήταν μέχρι στιγμής λιγότερο δραματικά. Για παράδειγμα , στον καθρέφτη μαθαίνουμε :
«Στις πτήσεις κρουαζιέρας, ωστόσο, τα αεροσκάφη δεν εξαρτώνται απαραίτητα από τη δορυφορική πλοήγηση, επειδή υπάρχουν πολλά ανεξάρτητα συστήματα πλοήγησης στο πλοίο. Μια εναλλακτική λύση στο GPS είναι το Σύστημα Αδρανειακής Αναφοράς (IRS). Αυτό τροφοδοτείται με τη θέση στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στη συνέχεια μετρά συνεχώς την κίνηση και την περιστροφή του αεροσκάφους – και επομένως μπορεί να αναφέρει ακριβώς πού βρίσκεται το αεροσκάφος χωρίς δορυφορικό σήμα».
Και όποιος γνωρίζει κάτι για την αεροπορία γνωρίζει ότι σήμερα σχεδόν όλα τα αεροδρόμια διαθέτουν σύστημα προσγείωσης οργάνων (ILS) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την καθοδήγηση αεροσκαφών στον διάδρομο χωρίς GPS, ακόμη και σε χαμηλή ορατότητα.
Ποιος παρεμβαίνει στα σήματα;
Πρέπει να θυμόμαστε ότι το GPS δεν αναπτύχθηκε για να μπορούμε να έχουμε συστήματα πλοήγησης στα κινητά μας τηλέφωνα, αλλά ότι το GPS αναπτύχθηκε αρχικά από το Πεντάγωνο, σκοπός του οποίου ήταν να καθοδηγήσει τους πυραύλους ακριβώς στον στόχο τους. Το GPS λοιπόν είναι πρωτίστως στρατιωτικό εργαλείο.
Δεδομένου ότι το ΝΑΤΟ διεξάγει επί του παρόντος Steadfast Defender, τη μεγαλύτερη άσκηση του ΝΑΤΟ από τον Ψυχρό Πόλεμο, της οποίας η γεωγραφία εκτείνεται από τη Βαλτική έως τη Ρουμανία κατά μήκος των συνόρων της Ρωσίας, της Λευκορωσίας και της Ουκρανίας, η Ρωσία θα είχε λόγο να εμποδίσει τα σήματα GPS επειδή ο ελιγμός θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως κάλυμμα για την εισαγωγή στρατευμάτων του ΝΑΤΟ στην Ουκρανία και τα στρατεύματα του ΝΑΤΟ στα σύνορα της Ρωσίας και της Λευκορωσίας θα λειτουργούσαν ως άμεση απειλή κατά της Ρωσίας. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες λεπτομέρειες εδώ.
Φυσικά, θα μπορούσε επίσης να είναι το ίδιο το ΝΑΤΟ που μπλοκάρει το GPS κατά τη διάρκεια του ελιγμού. Η εμπλοκή του GPS κατά τη διάρκεια ελιγμών και πολεμικών επιχειρήσεων δεν είναι κάτι ιδιαίτερο, απλώς ρουτίνα. Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ρωσία έχει ένα κίνητρο, και ακόμη και στη Ρωσία ειδικοί εικάζουν ότι ο ρωσικός στρατός μπορεί να βρίσκεται πίσω από αυτό.
Εδώ μεταφράζω ένα άρθρο από τη ρωσική πύλη Fontanka.ru σχετικά με το θέμα, το οποίο θεωρώ ότι αξίζει να διαβαστεί.
Έναρξη --
Τα αεροπλάνα δεν πετούν, οι κυβερνήσεις ανησυχούν: Η Φινλανδία διαμαρτύρεται για ρωσικούς παρεμβολές GPS
Οι αρχές της Φινλανδίας και της Εσθονίας κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: το σήμα από το δορυφορικό σύστημα GPS στα σύνορα με τη Ρωσία διακόπτεται τακτικά. Οι αρχές παρουσιάζουν το πρόβλημα ως απειλή για την εθνική ασφάλεια, ο Φινλανδός υπουργός Εξωτερικών κατηγορεί ευθέως τη Μόσχα και έχει ήδη συζητηθεί αποκλεισμός της περιοχής του Καλίνινγκραντ.
Τα φινλανδικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν την προηγούμενη ημέρα ότι η υπουργός Εξωτερικών Ελίνα Βαλτόνεν είπε ότι η Ρωσία εμπλέκεται στην εμπλοκή του συστήματος GPS στην περιοχή του Φινλανδικού Κόλπου.
Οι Βρετανοί ήταν οι πρώτοι που έθεσαν το πρόβλημα των αστοχιών του σήματος GPS στη Βαλτική Θάλασσα. Το αεροπλάνο του Βρετανού υπουργού Άμυνας εκτελούσε δρομολόγιο από την Πολωνία στο Λονδίνο τον Μάρτιο, όταν οι πιλότοι εντόπισαν δυσλειτουργικά δορυφορικά συστήματα κοντά στο Καλίνινγκραντ. «Ενώ η Πολεμική Αεροπορία του Ηνωμένου Βασιλείου είναι καλά προετοιμασμένη να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα, εξακολουθεί να αποτελεί περιττό κίνδυνο για τα πολιτικά αεροσκάφη και μπορεί να θέσει σε κίνδυνο ζωές. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για αυτό και είναι μια ωμή πράξη ανευθυνότητας εκ μέρους της Ρωσίας», οι Βρετανοί αξιωματούχοι της άμυνας δεν ήταν τσιγκούνηδες στις διατυπώσεις τους ακόμη και τότε.
Η Sun, μια βρετανική εφημερίδα γνωστή για την ευκολία στην παρουσίαση γεγονότων, δημοσίευσε αμέσως έναν χάρτη της Ευρώπης με γραμμές πτήσεων από το Λονδίνο που «δέχθηκαν επίθεση από Ρώσους που μπλοκάρουν το σήμα GPS» μόνο το Σαββατοκύριακο του Πάσχα. Αυτό ήταν τουλάχιστον 56.000 πτήσεις. Στην Αγγλία οι άνθρωποι έγιναν πολύ ανήσυχοι: πετάτε στην Κύπρο για διακοπές και επηρεάζεστε από τα ρωσικά ραδιοκύματα και στερείτε το σπίτι σας και το γνώριμο GPS.
Η ρωσική απειλή
Από τότε που το επεσήμαναν οι Άγγλοι, οι Φινλανδοί και οι Βαλτ άρχισαν επίσης να το συζητούν και να αναφέρουν συγκεκριμένα στοιχεία. Η Finnair κατηγόρησε τις δυσλειτουργίες του GPS για την αντιστροφή δύο πτήσεων από το Ελσίνκι στο Tartu στις 26 και 27 Απριλίου. Λίγη ώρα αργότερα, ένα αεροπλάνο της Finnair αρνήθηκε να προσγειωθεί στο Joensuu στα σύνορα με τη Ρωσία και οι πιλότοι του αποφάσισαν να επιστρέψουν στο Ελσίνκι.
Στη συνέχεια, οι εσθονικές αεροπορικές εταιρείες ανακοίνωσαν ότι ήταν πλέον επικίνδυνο να πετάξουν στο Tartu και ακύρωσαν προσωρινά όλες τις πτήσεις εκεί.
Αν και τα σύγχρονα αεροσκάφη χρησιμοποιούν το GPS μόνο ως βοηθητικό σύστημα και η απώλεια του σήματος δεν είναι κρίσιμη για την πτήση, αυτό το ατύχημα ώθησε τα υπουργεία Εξωτερικών των Βαλτικών και της Φινλανδίας να εκφράσουν την έντονη ανησυχία τους για μια «υβριδική επίθεση και μια απειλή στον πληθυσμό μας και στην ασφάλειά μας, που δεν θα ανεχθούμε».
Το γεγονός ότι το ρωσικό υπουργείο Άμυνας διεξάγει ασκήσεις για την καταστολή των ραδιοφωνικών σημάτων, συμπεριλαμβανομένων των σημάτων GPS, δεν είναι πολύ κρυφό. Για παράδειγμα, τέτοιοι ελιγμοί πραγματοποιήθηκαν κοντά στο Καλίνινγκραντ τον Αύγουστο του 2023 και τα επίσημα μέσα ενημέρωσης ανέφεραν σχετικά.
Κατ' αρχήν, ο στρατιωτικός σκοπός της καταστολής του GPS είναι ήδη εντελώς προφανής ακόμη και στα δυτικά μέσα ενημέρωσης. Η πολωνική έκδοση του Interia επεσήμανε τη χαμηλή αποτελεσματικότητα των κατευθυνόμενων βομβών GLSDB που παραδόθηκαν πρόσφατα στην Ουκρανία από το ΝΑΤΟ. Αποδεικνύεται ότι η ακριβής καθοδήγησή τους απαιτεί ένα σαφές σήμα GPS, αλλά τα ρωσικά στρατεύματα το εμποδίζουν εντελώς στην πρώτη γραμμή.
Παρεμπιπτόντως, οι ισραηλινές αρχές απενεργοποίησαν το σήμα GPS στα πρώτα λεπτά της πρόσφατης ιρανικής πυραυλικής επίθεσης στο Ισραήλ. Μπορεί να υποτεθεί ότι αυτό, μεταξύ άλλων μέτρων, βοήθησε επίσης στην ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της επίθεσης.
Την ίδια στιγμή, τα πολωνικά ΜΜΕ, χωρίς να παρατηρήσουν την αντίφαση, υποθέτουν ότι οι Ρώσοι έχουν εντελώς διαφορετικό κίνητρο. «Οι ενέργειες για παρεμπόδιση του GPS χρησιμοποιούνται από τη Ρωσία μόνο για σκοπούς προπαγάνδας, αλλά δεν μπορούν να προκαλέσουν πραγματική ζημιά», γράφει η ίδια Interia, εξηγώντας ότι η εμπλοκή GPS είναι εντελώς ακίνδυνη για τα πολιτικά αεροσκάφη, καθώς ελέγχονται από πιλότους και επικοινωνούν πλήρως με τις επίγειες υπηρεσίες. διαφορετικά συστήματα επικοινωνίας επικοινωνούν. Το πώς αυτό μπορεί να «παντρευτεί» με την εκδοχή των χωρών της Βαλτικής και των Φινλανδών είναι ασαφές.
Έχουμε τα ίδια προβλήματα
Τα προβλήματα με το σήμα GPS δεν αποτελούν έκπληξη για τους Ρώσους, ειδικά στις μεγάλες μητροπόλεις. Οι συσκευές πλοήγησης smartphone κατά καιρούς αρχίζουν να δείχνουν ανοησίες ή ακόμα και να κολλάνε. Μετά από περισσότερα από δύο χρόνια, κανείς δεν ενοχλείται ιδιαίτερα γι' αυτό και οι οδηγοί ταξί και οι ταχυμεταφορείς που υποφέρουν περισσότερο από τις διακοπές αναζητούν ήδη τρόπους για να καταπολεμήσουν αυτό το φαινόμενο.
Η "Yandex", ο ηγέτης στον κλάδο των ταχυμεταφορών και των ταξί, παρουσίασε μια νέα λειτουργία του λογισμικού πλοήγησής της το φθινόπωρο του 2023, η οποία βοηθά τον χρήστη να πλοηγείται όχι μόνο μέσω GPS, αλλά και με σήματα από κοντινά σημεία Wi-Fi και κινητά Πλοήγηση σε σταθμούς βάσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις, συνιστάται η πλήρης αποσύνδεση του τηλεφώνου από το GPS και ο προσδιορισμός της θέσης μέσω Wi-Fi και LTE.
Οι αξιωματούχοι έχουν επανειλημμένα προειδοποιήσει ότι δεν πρέπει να βασίζεται κανείς εξ ολοκλήρου σε ένα ξένο δορυφορικό σύστημα που δεν ελέγχεται από τις ρωσικές αρχές και μπορεί να σταματήσει τη λειτουργία του στη Ρωσία ανά πάσα στιγμή κατά τη βούληση των ιδιοκτητών του. Έχει μάλιστα προταθεί να αποκλειστεί προληπτικά. Υποδεικνύουν το τοπικό GLONASS, το οποίο πρόσφατα βελτίωσε σημαντικά την ποιότητα και τη γκάμα του.
Επισήμως, οι ρωσικές αρχές απορρίπτουν τους ισχυρισμούς για κακόβουλες ενέργειες που θα μπορούσαν να βλάψουν τους γείτονές τους. Ο Ντμίτρι Πεσκόφ, εκπρόσωπος του Ρώσου προέδρου, θεωρεί γενικά τέτοια περιστατικά συγκεκριμένα φαινόμενα αμιγώς τεχνικού χαρακτήρα και προτείνει να ζητηθούν διευκρινίσεις από το υπουργείο Μεταφορών. Δεν διευκρίνισε γιατί ήταν το Υπουργείο Μεταφορών και όχι το Υπουργείο Οικονομικών ή μια από τις υπηρεσίες επιβολής του νόμου, αλλά η κατεύθυνση που πρότεινε σίγουρα υποδηλώνει ότι το πρόβλημα είναι πολιτικό και όχι στρατιωτικό.
Επιπλέον, η κοινότητα με την οποία μίλησε ο εκπρόσωπος του προέδρου μπορεί να υποδηλώνει ότι ο αποκλεισμός του GPS δεν αποτελεί πρόβλημα για τους ίδιους τους Ρώσους. Και στην πραγματικότητα, όχι μόνο οι Μοσχοβίτες και οι κάτοικοι της Αγίας Πετρούπολης, αλλά και οι κάτοικοι της υπαίθρου έχουν από καιρό συνηθίσει να ζουν χωρίς αυτό το σύστημα και συχνά δεν το παρατηρούν καν.
Για παράδειγμα, ο ιστότοπος gpsjam.org, ο οποίος διατηρεί αρχεία για δυσλειτουργίες του συστήματος GPS, είχε πρόσφατα πολύ ισχυρές παρεμβολές όχι μόνο στη Μόσχα, την Αγία Πετρούπολη, την περιοχή του Λένινγκραντ και ολόκληρο τον Κόλπο της Φινλανδίας, αλλά και στις περιοχές της Καρελίας, Παρουσιάζονται το Μούρμανσκ και το Αρχάγγελσκ. Αυτό ισχύει και για τη γραμμή Ryazan-Vladimir-Nizhny Novgorod. Υπάρχουν τρύπες κοντά στο Καζάν, το Ουλιάνοφσκ, τη Σαμάρα και το Σιζράν. Και κοντά στο Βόλγκογκραντ και το Ακτόμπε. Και στα νότια στη λωρίδα Sochi-Cherkessk-Mineralnye Vody-Grozny. Η υπηρεσία παρουσιάζει επίσης αναταραχές στην Κριμαία, στη δυτική ακτή της και στις περιοχές Kherson και Zaporozhye. Είναι ενδιαφέρον ότι το gpsjam.org δεν βλέπει προβλήματα στις περιοχές του Ντόνετσκ και του Λουχάνσκ. Ο τρόπος με τον οποίο ο ιστότοπος συλλέγει τα δεδομένα πριν τα δημοσιεύσει και σε ποιον ανήκει είναι άγνωστο.
Ξεχωριστά ερωτήματα προκύπτουν σχετικά με τρύπες πάνω από τη Φινλανδία (αρκετά μακριά από τα ρωσικά σύνορα), καθώς και στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας της Γεωργίας και της Τουρκίας. Υπάρχουν και άλλοι μέσω Κύπρου και Ισραήλ. Είναι σίγουρα δύσκολο να συνδεθούν αυτές οι διαταραχές με τις ενέργειες των ρωσικών υπηρεσιών πληροφοριών.
Θα είχε νόημα
Ωστόσο, οι ειδικοί του κλάδου παραδέχονται ότι η διακοπή του σήματος GPS κατά μήκος των συνόρων με τις χώρες της Βαλτικής και τη Φινλανδία, καθώς και πάνω από τον Κόλπο της Φινλανδίας, θα μπορούσε πράγματι να είναι αποτέλεσμα ορισμένων αμυντικών μέτρων από τις ρωσικές αρχές ασφαλείας. Ειδικά επειδή υπάρχουν τεχνικές επιλογές για αυτό.
«Προφανώς υπάρχει η υποψία ότι εκτοξεύονται μη επανδρωμένα αεροσκάφη με τη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, κρατών της Βαλτικής», λέει ο Γιούρι Μπριούκβιν, επικεφαλής της Rustelecom. Ο Denis Kuskow, διευθυντής της Telecom Daily, συμφωνεί: «Σε κανονικούς καιρούς, η εμπλοκή GPS θα ήταν ένα πολύ ασυνήθιστο φαινόμενο. Αλλά τώρα έχουμε ανοιχτά εχθρικές χώρες στα σύνορά μας, ακόμη και η Φινλανδία έχει ενταχθεί στο ΝΑΤΟ, και στρατιωτικοί ελιγμοί γίνονται εκεί σχεδόν συνεχώς. Δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα από πού μας έρχονται αυτά τα drones στην Αγία Πετρούπολη. Θα μπορούσαν να έρθουν από την Ουκρανία, 700 χιλιόμετρα μακριά, κάτι που είναι πολύ αμφίβολο. Ή ίσως από το έδαφος της Ρωσίας ή από τις πλησιέστερες άλλες χώρες. Είναι λογικό ότι η Ρωσία αμύνεται υπό τις παρούσες συνθήκες και δεν υπάρχει τίποτα περίεργο σε αυτό».
Ενώ οι πολιτικοί της Βαλτικής και της Φινλανδίας απλώς εκφράζουν ανησυχίες και απειλούν να «θέσουν το ζήτημα σε επίπεδο ΕΕ», οι λιγότερο υπεύθυνοι ομιλητές, αλλά εκφράζουν ξεκάθαρα τις επιθυμίες ενός συγκεκριμένου μέρους του τοπικού εκλογικού σώματος, είναι ήδη πιο δυναμικές Απαντήσεις στην «υβριδική απειλή». από την Ρωσία.
«Η παρεμβολή GPS προέρχεται από τη Ρωσία και τον θύλακα του Καλίνινγκραντ στη Βαλτική Θάλασσα. Εάν η Ρωσία διαταράσσει την εναέρια κυκλοφορία μας, τότε γιατί να μην απαγορεύσει ή να περιορίσει την πρόσβαση της Ρωσίας στο Καλίνινγκραντ;» ανέφερε η φινλανδική έκδοση Verkkouutiset, επικαλούμενη τον Mika Aalto, διευθυντή του Ινστιτούτου Εξωτερικής Πολιτικής και υποψήφιο για τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου