21 Σεπτεμβρίου 2023
1. Οι Κινέζοι δημοσίευσαν το σχέδιό τους για την ανάπτυξη του ηλιακού συστήματος. Το σχέδιο είναι πλήρως συνεπές με το τυπικό κινεζικό πεδίο εφαρμογής, το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί για ολόκληρο τον τρέχοντα αιώνα ( σύνδεσμος ):
Η China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) και η Κινεζική Ακαδημία Επιστημών παρουσίασαν ένα πρόγραμμα αξιοποίησης διαστημικών πόρων που καλύπτει όχι μόνο τις άμεσες περιοχές του διαστήματος, αλλά και τα πιο απομακρυσμένα περίχωρα του ηλιακού συστήματος. Περιγράφει τα στάδια δημιουργίας υποδομών μεγάλης κλίμακας - σταθμοί εξόρυξης και επεξεργασίας, διαδρομές μεταφοράς και συγκροτήματα υπηρεσιών - έως το 2100.
Το πρόγραμμα ονομαζόταν «Tian Gong Kai Wu», ή «Αναζήτηση των Δημιουργιών της Φύσης», από τον τίτλο της εγκυκλοπαίδειας του Song Yingxing, ενός Κινέζου στοχαστή της εποχής Ming. Σε αυτό, οι σύγχρονοι Κινέζοι επιστήμονες προτείνουν την ανάπτυξη στρατηγικών ορυκτών πόρων, τη χρήση πάγου νερού ως καύσιμο, την κατασκευή κόμβων μεταφοράς και διανομής και επίσης τη δημιουργία ενός συστήματος για την ανάπτυξη διαστημικών πόρων.
Το πρώτο από τα τέσσερα στάδια του προγράμματος περιλαμβάνει την κατασκευή σταθμών παραγωγής πάγου νερού στη Σελήνη, γράφει το Space News. Το νερό μπορεί στη συνέχεια να χωριστεί σε υδρογόνο και οξυγόνο για να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο πυραύλων. Έτσι, η Σελήνη θα γίνει σημείο διέλευσης στο δρόμο προς τους αστεροειδείς, τον Άρη και τους φυσικούς δορυφόρους του Δία. Οι συγγραφείς προτείνουν τον εντοπισμό κόμβων διανομής στα σημεία Lagrange μεταξύ της Γης και της Σελήνης, του Ήλιου και της Γης, του Ήλιου και του Δία.
Οι στόχοι των τεσσάρων φάσεων του προγράμματος μπορούν να επιτευχθούν έως το 2035, το 2050, το 2075 και το 2100 αντίστοιχα.
Το έγγραφο έχει ημιεπίσημο χαρακτήρα: αν και αναπτύχθηκε από πολύ σοβαρές αρχές, δεν έχει ακόμη εγκριθεί από την κυβέρνηση της χώρας και δεν έχει διατεθεί χρηματοδότηση. Ωστόσο, το κινεζικό διαστημικό πρόγραμμα συνεχίζει να αναπτύσσεται με επιτυχία και αν κρίνουμε από τη δημοσιευμένη στρατηγική, οι Κινέζοι έχουν σημαντικές ορέξεις.
Να σας θυμίσω ότι το ηλιακό σύστημα είναι τεράστιο. Εκτός από τους γνωστούς εννέα πλανήτες (περίπου εννέα), έχουμε επίσης τη ζώνη των αστεροειδών, και κάθε είδους μακρινούς πλανήτες, και το Νέφος του Oort, και τα υπερ-Ποσειδώνια αντικείμενα, και πολλά άλλα. Οι αποστάσεις εκεί είναι μεγάλες, αλλά αρκετά ξεπεράσιμες - τόσο για τηλεσκόπια όσο και για αεροσκάφη. Εάν ένα ναυπηγείο για τη συναρμολόγηση διαστημόπλοιων κατασκευαζόταν κάπου στα σημεία Lagrange, ίσως θα ήταν δυνατό να εξερευνήσετε τη γύρω περιοχή γρήγορα και ανέξοδα - ακόμη και με κάποια ελπίδα ανάκτησης.
2. Τα περισσότερα νέα για τη βιοτεχνολογία προέρχονται από την Κίνα τα τελευταία χρόνια. Και δεν είναι τυχαίο: Κινέζοι επιστήμονες δημιουργούν νέες καινοτόμες τεχνολογίες στη βιοτεχνολογία, συμπεριλαμβανομένων πιο προηγμένων μεθόδων επεξεργασίας γονιδίων από ό,τι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό δεν αρέσει στους κακούς Αμερικάνους και, αντίθετα με τις εντολές για τη «διεθνότητα της επιστήμης», ξεκινούν έναν αγώνα ενάντια σε Κινέζους ανταγωνιστές ( σύνδεσμος ):
Κινέζοι επιστήμονες ανέπτυξαν ένα αρθρωτό σύστημα επεξεργασίας γονιδίων που ονομάζεται CyDENT που μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικό από την τεχνολογία CRISPR. Το CyDENT επιτρέπει την επεξεργασία γονιδίων χωρίς περικοπή, ξεπερνώντας τους περιορισμούς της χρήσης του οδηγού RNA. Χάρη σε αυτή την καινοτόμο προσέγγιση, κατέστη δυνατή η επεξεργασία γενετικού υλικού σε δυσπρόσιτα μιτοχόνδρια και χλωροπλάστες. Όλα αυτά έρχονται στο πλαίσιο της απειλής των περιορισμών στις εξαγωγές των ΗΠΑ στον κλάδο της βιοτεχνολογίας της Κίνας.
Ερευνητές από το Ινστιτούτο Γενετικής και Αναπτυξιακής Βιολογίας της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών ανέφεραν το αρθρωτό σύστημα επεξεργασίας γονιδίων τους που ονομάζεται CyDENT. Η τεχνολογία λειτουργεί λίγο διαφορετικά από το CRISPR/Cas9, που κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις ΗΠΑ. Το CRISPR κόβει το δίκλωνο DNA για να κάνει αλλαγές στα ζεύγη βάσεων που αποτελούν τους κλώνους. Το DNA κόβεται και στη συνέχεια επισκευάζεται με μια φυσική κυτταρική διαδικασία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ανακριβή επεξεργασία και ανεπιθύμητες μεταλλάξεις. Το CyDENT λειτουργεί διαφορετικά και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επεξεργασία γονιδίων χωρίς συντομεύσεις.
Ωστόσο, περαιτέρω μελέτη και ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας μπορεί να σταματήσει εάν ο κλάδος της βιοτεχνολογίας της Κίνας γίνει ο επόμενος στόχος των αμερικανικών κυρώσεων.
Τον Μάρτιο, τρία τμήματα της κινεζικής εταιρείας ερευνών γονιδιώματος BGI Group προστέθηκαν ήδη σε μια λίστα οργανισμών των οποίων η πρόσβαση στην αμερικανική τεχνολογία είναι περιορισμένη για λόγους ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Το Υπουργείο Εμπορίου είπε ότι δυνητικά διευκολύνουν την επιτήρηση. Τώρα υπάρχουν αυξανόμενοι φόβοι ότι η βαθύτερη κρίση στις σχέσεις μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας θα οδηγήσει σε νέο γύρο πολέμου κυρώσεων και όχι μόνο ο τεχνολογικός τομέας της ΛΔΚ, αλλά και σχετικοί τομείς, συμπεριλαμβανομένης της βιοτεχνολογίας, θα δεχτούν επίθεση.
Η κλιμάκωση του πολέμου των κυρώσεων θα μπορούσε να επηρεάσει την ανάπτυξη εργαλείων όπως το CyDENT, καθώς η τεχνολογία εξαρτάται εν μέρει από τις εισαγωγές. Εν τω μεταξύ, οι δημιουργοί του CyDENT λένε ότι χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για τον προσδιορισμό συνδυασμών αρθρωτών στοιχείων για να επιτευχθούν τα καλύτερα αποτελέσματα επεξεργασίας. Το εργαλείο έχει δείξει μεγάλες δυνατότητες για τη μελέτη του DNA που δεν είχε επεξεργαστεί στο παρελθόν.
3. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να κλέβουν ψωμί από τους συναδέλφους τους στην Ευρώπη, κατακτώντας ένα όλο και πιο σημαντικό μερίδιο της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου. Σε απάντηση, οι ευρωπαϊκές αρχές ξέχασαν αναμενόμενα τις αρχές του ελεύθερου εμπορίου και του ανταγωνισμού, ξεκινώντας μια αντικινεζική εκστρατεία ( σύνδεσμος ):
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις κρατικές επιδοτήσεις για κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στους οικονομικούς και εμπορικούς δεσμούς. Το Υπουργείο Εμπορίου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας προειδοποίησε σχετικά, σύμφωνα με το σχόλιο του τμήματος που επικαλείται το Reuters.
«Η Κίνα πιστεύει ότι η έρευνα που προτείνει η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει στην πραγματικότητα στην προστασία της δικής της βιομηχανίας στο όνομα του «θεμιτού ανταγωνισμού»», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο. Οι κινεζικές αρχές χαρακτήρισαν τέτοια μέτρα «γυμνή πράξη προστατευτισμού» που θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρές συνέπειες - διαταραχές στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και τις αλυσίδες εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ, καθώς και επιπλοκές στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Υπουργείο Εμπορίου τόνισε ότι η έρευνα ξεκίνησε από την ίδια την ΕΚ και όχι ως αποτέλεσμα οποιασδήποτε καταγγελίας από την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Μια τέτοια απόφαση θα επιδεινώσει περαιτέρω τις τεταμένες σχέσεις με την Κίνα, που εν μέρει περιπλέκονται από τις εμπορικές και επενδυτικές ανισορροπίες, πρόσθεσε.
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων αυτοκινήτων Inovev, το 8% των νέων ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη φέτος ήταν από κινεζικές μάρκες (6% το 2022 και 4% το 2021). Το 2022, οι εξαγωγές της Κίνας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκαν κατά 8,6% στα 562 δισεκατομμύρια δολάρια. Ταυτόχρονα, οι προμήθειες από την Ευρώπη προς την Κίνα μειώθηκαν κατά 7,9 τοις εκατό (στα 285 δισ. δολάρια) λόγω της εξασθένησης της ζήτησης στην Κίνα.
Το επόμενο προφανές βήμα είναι τα αντίμετρα από την Κίνα. Και δεδομένου ότι η Κίνα είναι οικονομικά αμέτρητα ισχυρότερη από την Ευρωπαϊκή Ένωση και δεδομένου ότι η οικονομία της ΕΕ είναι εξαιρετικά ανθυγιεινή, δεν είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς τον νικητή σε αυτή την αντιπαράθεση.
Η κλιμάκωση του πολέμου των κυρώσεων θα μπορούσε να επηρεάσει την ανάπτυξη εργαλείων όπως το CyDENT, καθώς η τεχνολογία εξαρτάται εν μέρει από τις εισαγωγές. Εν τω μεταξύ, οι δημιουργοί του CyDENT λένε ότι χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για τον προσδιορισμό συνδυασμών αρθρωτών στοιχείων για να επιτευχθούν τα καλύτερα αποτελέσματα επεξεργασίας. Το εργαλείο έχει δείξει μεγάλες δυνατότητες για τη μελέτη του DNA που δεν είχε επεξεργαστεί στο παρελθόν.
3. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να κλέβουν ψωμί από τους συναδέλφους τους στην Ευρώπη, κατακτώντας ένα όλο και πιο σημαντικό μερίδιο της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου. Σε απάντηση, οι ευρωπαϊκές αρχές ξέχασαν αναμενόμενα τις αρχές του ελεύθερου εμπορίου και του ανταγωνισμού, ξεκινώντας μια αντικινεζική εκστρατεία ( σύνδεσμος ):
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις κρατικές επιδοτήσεις για κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στους οικονομικούς και εμπορικούς δεσμούς. Το Υπουργείο Εμπορίου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας προειδοποίησε σχετικά, σύμφωνα με το σχόλιο του τμήματος που επικαλείται το Reuters.
«Η Κίνα πιστεύει ότι η έρευνα που προτείνει η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει στην πραγματικότητα στην προστασία της δικής της βιομηχανίας στο όνομα του «θεμιτού ανταγωνισμού»», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο. Οι κινεζικές αρχές χαρακτήρισαν τέτοια μέτρα «γυμνή πράξη προστατευτισμού» που θα μπορούσε να οδηγήσει σε σοβαρές συνέπειες - διαταραχές στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και τις αλυσίδες εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ, καθώς και επιπλοκές στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Υπουργείο Εμπορίου τόνισε ότι η έρευνα ξεκίνησε από την ίδια την ΕΚ και όχι ως αποτέλεσμα οποιασδήποτε καταγγελίας από την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Μια τέτοια απόφαση θα επιδεινώσει περαιτέρω τις τεταμένες σχέσεις με την Κίνα, που εν μέρει περιπλέκονται από τις εμπορικές και επενδυτικές ανισορροπίες, πρόσθεσε.
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων αυτοκινήτων Inovev, το 8% των νέων ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη φέτος ήταν από κινεζικές μάρκες (6% το 2022 και 4% το 2021). Το 2022, οι εξαγωγές της Κίνας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκαν κατά 8,6% στα 562 δισεκατομμύρια δολάρια. Ταυτόχρονα, οι προμήθειες από την Ευρώπη προς την Κίνα μειώθηκαν κατά 7,9 τοις εκατό (στα 285 δισ. δολάρια) λόγω της εξασθένησης της ζήτησης στην Κίνα.
Το επόμενο προφανές βήμα είναι τα αντίμετρα από την Κίνα. Και δεδομένου ότι η Κίνα είναι οικονομικά αμέτρητα ισχυρότερη από την Ευρωπαϊκή Ένωση και δεδομένου ότι η οικονομία της ΕΕ είναι εξαιρετικά ανθυγιεινή, δεν είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς τον νικητή σε αυτή την αντιπαράθεση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου